Ukojenie dla ciała i zmysłów

Strefa relaksu i odprężenia

Najczęstszymi przyczynami nadmiernego napięcia, zmęczenia czy stresu u dzieci są: gwałtowne zmiany w życiu dziecka, z którymi nie potrafi ono sobie poradzić; konieczność utrzymywania uwagi przez dłuższy czas, w sytuacji, gdy narasta potrzeba ruchu; trudności w relacjach z rówieśnikami oraz często nierealistyczne wymagania rodziców. Wszystko to może stanowić zbyt duże obciążenie dla dziecka.

Przeżywane emocje, lęk, strach, złość, gniew w konsekwencji wywierają niekorzystny wpływ na stan napięcia emocjonalnego dziecka. W takich sytuacjach możemy wspomagać dzieci i pokazać im jak odnaleźć równowagę między nadmierną aktywnością a wyciszeniem. Dzięki ćwiczeniom relaksacyjnym dzieci uczą się radzić sobie ze stresem i trudami dnia codziennego.

Sala do relaksu w terapii integracji sensorycznej z hamakami i fototapeta z wizerunkiem morza
Fotel wiszący

Możliwość obrotu wokół własnej osi

Hamak Joki

Miękki hamak z wygodną poduszką w środku

Gruszka do siedzenia

Gruszka dopasowuje się kształtem do osoby siedzącej

Ćwiczenia relaksacyjne to specjalne ćwiczenia (fizyczne lub wyobrażeniowe), które umożliwiają odprężenie organizmu, wpływają na lepsze radzenie sobie ze złością, strachem, bólem, poczuciem straty. Relaksacja uspakaja oddech, obniża ciśnienie, zmniejsza napięcie mięśniowe. Zajęcia relaksacyjne można prowadzić indywidualnie oraz z grupą dzieci.

Tworząc pomieszczenie relaksacyjne należy zadbać o to, aby było w miarę przytulne i ciche. Jeśli pracujemy z grupą dzieci, każde z nich powinno mieć możliwość swobodnego ułożenia ciała na materacu, macie, dużej poduszce czy w hamaku. Ważne jest również oświetlenie, nie może być ono zbyt intensywne. Można wykorzystać pomieszczenie, w którym na ścianie znajduje się już fototape ta z motywem lasu, plaży lub łąki, pozwoli to dzieciom łatwiej wejść w wizualizację. Jeśli nie mamy takiej możliwości i korzystamy z sali, która tylko na chwilę została „zaadoptowana”, wykorzystajmy projektor, rzutnik z odpowiednim motywem ułatwiającym dzieciom wyciszenie.

Relaksację można połączyć z krótką wizualizacją. Prowadzący zajęcia proponuje wtedy dzieciom wyobrażenie sobie różnych miejsc lub sytuacji, w których świetnie sobie radzą, dobrze się czują, są spokojne, zadowolone i radosne. Dzieci mogą leżeć i wczuwać się w mówiony przez opiekuna tekst albo poruszać się zgodnie z nim, np. naśladować ruchy ciała podczas biegu w coraz bardziej zwolnionym tempie.

Poza wizualizacją do relaksacji możemy również wykorzystać odpowiednio dobraną muzykę. Wycisza ona nadmierne emocje, powoduje odprężenie psychiczne i fizyczne, obniża lęk i agresję pozwalając przywrócić dziecku wewnętrzną równowagę. Dzieci leżąc mogą słuchać uprzednio specjalnie przygotowanej muzyki w celu wyciszenia i odprężenia.

Relaksacja przyczynia się do lepszego zrozumienia własnych stanów emocjonalnych, a w efekcie lepszego radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych. Techniki relaksacyjne wykorzystujące muzykę i wizualizację wpływają na rozwój dziecka, ponieważ muzyka działa uspokajająco i odprężająco, a wizualizacja pobudza wyobraźnię dziecka.

Zachęcamy do zapoznania się z ulotką „Kąciki wyciszeń”, która zawiera asortyment niezbędny do stworzenia kącika ciszy, sprzyjającemu relaksowi i wyciszeniu.

Pobierz ulotkę

Zwiększenie pozytywnego nastawienia

Lepsze wyniki terapii dzięki odprężeniu

Wzrost chęci do pracy
i ćwiczeń

Miejsce relaksu
i wypoczynku